fredag 22 juli 2011

SENASTE NYTT: Sociala medier-kriget. Google + vill ta kål på Facebook


Det sägs att det här är Google's försök att ta kål på Facebook. Vill jag ens det? Facebook som varit verktyget i ens nätverksbyggande de senaste 3 åren. Jag har mycket att tacka, egentligen. Men det finns ju också en del baksidor. Jag syftar på integriteten, det slumpmässiga utvecklandet av nya funktioner (chatten) på sajten och på hur svårt det är att styra sin information.

För att beskriva min position kan man dra en liknelse med att vara den första att börja dansa på en stel fest. Vem vill ödsla sin tid och energi på att dansa om alla andra ändå kommer stanna och mysa ute på balkongen? Nu tänker dock många överge Facebook för Google +. Ska man hoppa på båten, och vad är fördelarna?

INTEGRITETEN:

Google + utgår ifrån att du är ett jag - men med många olika kretsar. Man kan ha "Familjen", "Fotbollslaget", "Klassen" etc. och utgår från att du inte vill att alla ska få ta del av samma information om dig och ditt liv. Den låter dig få tryggheten att veta vad du publicerar för vem och på ett enkelt sätt.
Facebook å andra sidan har krångliga sekretessapplikationer, det är svårt att se vad som visas för vem. Dem rapporterar inte heller på sajten när någon ny applikation lagts till.

CHATTFUNKTIONEN:

Google + tar Facebook-chattens koncept när det var som bäst och gör det hundra gånger bättre. Man kan se vilka som är inloggade (hallelujah!), man kan skriva till dessa utan större komplikationer (enligt amerikanska bloggar) och man kan faktiskt chatta med webcam (Hej 2000-tal!)
Facebook är ju känt för sin chatt. Å ena sidan funkar den inte som den ska, men å andra sidan är ju alla inne där. Den senaste uppdateringen är så irriterande och gör mig så matt. Jag har till och med vänner som övergivit Facebook på grund av den.

Frågan är om dessa meriter från Google + sida ens betyder något? Facebook håller community-användarna i järngrepp och det skulle krävas ett PR-team av rang för att lyckas dra blickarna åt Google's variant. Spänningen stiger, vad kommer hända? Det får framtiden utvisa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar