torsdag 4 augusti 2011

tog hem en flykting från Medis - men vi ses

DANDERYD, 4 AUGUSTI, 15:10: Om min vänstra sida har jag Sarah sovandes. Hennes dygnsrytm är, ja, skadad. Hon vaknar vanligtvis kring 14-strecket, vaknar hon tidigare somnar hon om igen. Som idag. Jag tycker fortfarande mycket om henne dock.

Om min högra sida sover - panika inte nu mormor - tunisiske flyktingen Ayman. Jag hittade honom på Medborgarplatsen som jag åt frukost. Det var soligt, jag hade tålamod, så han fick dra sitt lidandes historia. Våra språkliga barriärer var inte allt för svåra att klättra över. Google translate och en blandning mellan franska och engelska gjorde att vi faktiskt kunde kommunicera helt okej, trots allt. Och nu sover han här bredvid mig. Ingen av dessa typer snarkar, här hörs bara smattret från tangentbordet när jag skriver. Innan alla förutom jag somnade, letade vi efter flygbiljetter till Zürich där hans bror bor. Ayman är inte den ende som flyr revolutionernas länder - Tunisien, Egypten, Syrien, siffran stiger - och förutom flyktingarna blir en gnista hopp vårt spår efter den arabiska våren. Behöver en mental paus nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar