onsdag 24 augusti 2011

Kidzzz

Kenya Hedberg

Helga Hedberg

Boel Hedberg

Ja, jag hade tänkt bli trebarnsmor, till adopterade flickor, förstås. Jag nog alltid haft en liten dröm om att hämta ett barn i varje del av världens alla hörn. Vår granne Ulrika, adopterade alldeles nyligen en flicka från Etiopien, en händelse som sådde frön i mitt huvud. Kan hon så kan jag.

- Och visst såg sprudlande Veronica ut att trivas i hennes nya hem. Jo, visst gjorde hon det.

Arvsanlag och ens gener sägs vara viktigt för hur individen blir i slutändan. Men så egenkär är jag inte att jag bara kan uppfostra egna avkommor. Och så finns det ju redan tillräckligt många barn på vissa delar av jordklotet, som inte har mat, rättigheter eller en ärlig chans att i framtiden bli en del av samhället. Alldeles för många småttingar tvingas somna med fastande mage. Alldeles för många föds in i ett Utanförskap som knappt går att jämföra med det som Nyamko Sabuni ibland nämner i den politiska debatten. Även om jag stundom faktiskt tycker om Nyamkos skarpa politiska linje.

Aja, nu landade jag i ett sidospår.

Jag vill ha tre döttrar, ju. Men vi får se om jag ska adoptera med en tjej eller kille. Det får framtiden utvisa. Och jag vill att kidsen ska heta Helga, Boel och Kenya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar