tisdag 2 augusti 2011

Farmor Gildas Rum

Endast ett stenkast från Vitabergsparken ligger mitt älsklingskafé. Gildas.
Av sekelskiftsromantiken lockas ett blandat klientel; turister, hipsters, såna som jag. Vilsna själar som vill hitta stadsdelens hjärta. - alla finns de här. Det står "Ibland blir det lång väntetid, men det är värt det! <3<3" skrivet med barnslig handstil på svart griffeltavla. Jag är beredd att hålla med personalen, absolut är det värt att vänta. När du väl blir serverad chevrésalladen som är stor nog åt tre kommer du inte ångra dig. När väl anländt till Farmor Gildas Rum. När du väl satt dig till ro i en av divanerna, lovar jag dig att du inte ältar en sekund av promenaden du gått från Medborgarplatsens tunnelbana. 5 minuter. Att du inte av ren slapphet valt själlösa SoFo Café som du passerat på vägen. Ur högtalarna kommer musik jag skulle tro skrivits i någon kvarter runt hörnet. Studior och cykelkällare - Sophia Somajos lägenhet på Södermannagatan. Musiken utgör ett angenämt bakgrundsbrus till kafégästernas ofta livliga diskussioner, eller långa blickar.

På väggorna hänger tavlor som alla fyller sina funktioner och berättar sina berättelser. En vägg har en bokhylletapet, titlar som Orlando, Giftas och Ett eget rum möter min blick. Stället osar kultur och man känner sig som en del av Gilda själv nästan, för man sitter ju i hennes rum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar